Vores profil

Børnehuset Ulkebøl er en af Sønderborg Kommunes integrerede institutioner med ca. 120 pladser, fordelt i afdelinger.

Grupperne er delt således:

• Krummerne/Spirerne vuggestuegruppen: 0 – 2,9 år ca. 30 børn
  • Boblerne, Spilopperne og Krudtuglerne/ børnehavegrupperne: 2,9 – 6 år ca. 72 børn
  • Smørblomster og Solsikkerne/specialgruppen: 0- 6 år 16 børn

Hvad lægger vi vægt på i Børnehuset Ulkebøl

At barnet er i centrum

Vi vil have, at Børnehuset Ulkebøl er et sted, hvor her er rart at være. Her skal børn og voksne opleve tryghed og tillid, som er forudsætning for trivsel. Børnene skal vide, hvad de må og ikke må. Vi skal passe på hinanden, så alle kan have det rart. Vi mener, det er vigtigt at skabe udfordringer og oplevelser, støtte, opmuntre og sætte alderssvarende krav, så barnet udvikler selvstændighed og opbygger selvværd, samt får udfordret deres nysgerrighed. Vi ønsker, at børnene lærer at tage hensyn til og omgå hinanden med respekt, så de derved får forståelse for andres følelser og forskelligheder.

At legen er i centrum

I Børnehuset Ulkebøl lægger vi vægt på barnets mulighed for at lege og udvikle venskaber. Barnet lærer, når det leger! Det lærer at forstå sig selv som individ men også som en del af et forpligtende og givende fællesskab. Barnet lærer, at forstå og indgå i sociale relationer og sammenhænge, det lærer spilleregler, at eksperimentere, at udvikle fantasi og kreativitet, at bearbejde oplevelser, at tilegne sig nye færdigheder og at løse konflikter. Vi vægter fordybelsen og forsøger, at skabe de bedste betingelser for legen ved at give tid, rum og om muligt undgå afbrydelser. I øvrigt arbejder vi ud fra vores styrkede pædagogiske læreplan og på alle grupper findes delmål.

Forældresamarbejde

Forældre og personale har fælles andel i barnets udvikling og trivsel. Vi vægter den daglige positive kontakt og når barnet har fået en plads i Børnehuset Ulkebøl tilbydes en introsamtale. Efter ca. 3 - 6 mdr. tilbyder vi en opfølgningssamtale og derudover vil der være en samtale i forbindelse med sprogvurderingerne, når barnet er 3 år og 5 år, samt trivselsvurderingssamtaler efter behov. Her tager vi også udgangspunkt i en ressourceprofil/dialogprofil.

Arrangementer i børnehuset

• Lanternefest
  • Arbejdsdage
  • Sommerfest med valg til forældreråd/Bestyrelsen
  • Bedsteforældredag

Se i øvrigt opslagstavlen med Årets gang.

Legepladsen og ude alene

Vi bruger vores legeplads meget hver dag – det er vores ”ekstra rum” og vi er ude i al slags vejr. Udendørs vil vi skabe rammer, der gør legen udfordrende og stimulerende for alle sanser.

Det forekommer, i begrænset omfang, at der er børn alene ude. Dette gælder som regel ikke de små børn på grupperne. Det vil altid være en voksen, der vurderer, hvem og hvor mange der kan være ude alene, og vi holder naturligvis øje med dem.